شماره های پشتیبانی:

02136841532
02136841542
چه چیزی باعث درد لگن در زنان می شود؟

چه چیزی باعث درد لگن در زنان می شود؟

 

درد لگن در قسمت پایین شکم، بین شکم و کشاله ران تاثیر می گذارد. در زنان درد لگن ممکن است نشانه ای از گرفتگی عضلات قاعدگی، تخمک گذاری یا یک مسئله گوارشی مانند عدم تحمل غذایی باشد.
همچنین می تواند به علت یک مشکل جدی تری ایجاد کند.

گاهی اوقات درد لگن نشان دهنده عفونت یا مشکل سیستم تناسلی یا سایر اعضای بدن است. در این صورت، حتمن باید به پزشک مراجعه کرد.

در این مقاله، ما 15 دلیل ممکن از درد لگن در زنان را بررسی می کنیم

درد و گرفتگی قاعدگی

شخصی که به علت درد لگن، شکم خود را نگه می دارد دچار گرفتگی قاعدگی که یک علت شایع درد لگن است، می باشد. درد قاعدگی و گرفتگی عضلانی یک علت شایع درد لگن در زنان است.

کالج متخصص زنان و متخصص زنان و زایمان (ACOG) می گویند که زنان از همه اختلالات قاعدگی بیشتر در معرض درد هستند.

بیش از نیمی از زنان که قاعدگی را تجربه می کنند حداقل دردی برای ۱-۲ روز در هر دوره ای تجربه می کنند.

گرفتگی قاعدگی به طور معمول، قبل از شروع دوره پریودی رخ می دهد. درد ممکن است به یک اسپاسم عضلانی یا یک درد قابل

توجه تبدیل شود.

استفاده از پد گرم ممکن است احساس درد را کاهش دهد. داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن (Advil) و ناپروکسن (Aleve) همچنین ممکن است به کاهش درد کمک کنند.

در موارد شدید درد از قاعدگی، پزشکان می توانند سایر داروها را تجویز کنند.

تخمک گذاری

اگر زنی یک احساس درد در یک طرف لگن را در وسط چرخه قاعدگی احساس کند، او ممکن است در معرض ماتلشمرز قرار گیرد. پزشکان از این واژه آلمانی برای توصیف تخمک گذاری دردناک استفاده می کنند.

هنگامی که تخمک گذاری شروع می شود، تخمدانها یک تخمک را همراه با یک مایع دیگر آزاد می کنند. سپس تخمک به داخل لوله رحم وارد رحم می شود. مایع آزاد شده توسط تخمدان می تواند در داخل ناحیه لگن گسترش یابد، گاهی اوقات باعث ایجاد تحریک در لگن و منجر به درد می شود.

درد ممکن است چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد و بستگی به اینکه کدام تخمدان، تخمک را از بدن خارج کند را دارد.
این درد موقت است و نیازی به درمان خاصی ندارد.

سندرم درد مثانه

همچنین ممکن است یک زن در معرض التهاب مثانه قرار بگیرد که علت شناخته شده ای ندارد. اصطلاح پزشکی برای این بیماری، سندروم درد مثانه است، و پزشکان در حال حاضر کشف نکردند که چرا این اتفاق می افتد.

سندرم درد مثانه می تواند باعث درد و علائم دردناک لگن مانند ادرار دردناک، نیاز به تکرر ادرار و درد در طول رابطه جنسی شود.و درمان ان اغلب شامل مدیریت علائم به عنوان بهترین درمان است .

عفونت های دستگاه ادراری

Cystitis به التهاب مثانه در اثر عفونت باکتری اشاره دارد. این اتفاق زمانی می افتد که باکتری های واژینال، رکتوم یا پوست می توانند به مجرای ادرار وارد شوند به مثانه راه پیدا کنند.

یک عفونت ادراری (UTI) می تواند در هر کجا در سیستم رخ دهد

هر دو بیماری در زنان رواج دارد. این عفونت گاهی اوقات به خودی خود درمان خواهد شد. اما یک دوره کوتاه از آنتی بیوتیک ها به طور معمول به بیماری های مثانه و سایر بیماری های عفونی برای درمان کمک خواهد کرد.

عفونت های منتقله از راه جنسی

درد لگن ممکن است از وجود یک عفونت انتقال یافته جنسی (STI) مانند سوزاک نیز باشد (STI) در افرادی که از نظر جنسی خیلی فعال هستند نیز رخ می دهد.


علائم دیگر STI ها همراه با درد لگن ممکن است شامل ادرار دردناک، خونریزی بین عادات ماهیانه و تغییر در ترشحات واژن باشد.هر کسی که این درد را احساس کرد باید به پزشک متخصصی مراجعه کند که قادر به تشخیص STI و تجویز داروهای انتی بیوتیک برای درمان باشد.

همچنین باید به همسر و شریک جنسی خود اطلاع دهد که از سرایت بیماری به او جلوگیری کند.

بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن (PID) یک عفونت در رحم است که می تواند به بافت های اطراف آسیب برساند. اگر باکتری از مهبل یا دهانه رحم وارد رحم شود و درمان نشود موجب بروز التهاب و درد خواهد شد.

این بیماری معمولا یک عارضه STI مانند سوزاک است. در کنار درد لگن، زنان ممکن است نشانه های دیگری از قبیل تخلیه غیر

طبیعی واژن و خونریزی داشته باشند.

PID خطر ناباروری زنان را افزایش می دهد. از هر ۸ زن مبتلا به PID یک نفر دچار مشکلاتی در بارداری خواهد شد.

درمان PID معمولا شامل مصرف آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت باکتریایی می شود. با این حال، انتی بیوتیک ها نمی توانند زخم را درمان کنند، به همین دلیل درمان اولیه بسیار مهم است.

سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال روده ای است که باعث درد و علائمی مانند یبوست، اسهال و نفخ می شود.

علائم IBS در طول زمان به خصوص پس از یک حرکت روده ای به وجود می آیند و از بین می روند.
هیچ درمان ای برای IBS وجود ندارد، بنابراین درمان با مدیریت تغییرات در رژیم غذایی، میزان استرس و داروها موجب کاهش درد می شود..

آپاندیسیت

آپاندیسیت التهاب در آپاندیس است که یک عضو کوچک در شکم پایین سمت راست است. عفونت باعث ایجاد این بیماری می شود و اگرچه شایع است، ولی درد زیادی دارد.

هر کسی که درد شدیدی در شکم پایین سمت راست خود داشته باشد همراه با سایر علائم مانند استفراغ و تب، باید فورا به پزشک مراجعه کند ، زیرا ممکن است نشانه آپاندیسیت باشد.

سنگ های مثانه

سنگهای موجود در دستگاه ادراری شامل نمک و مواد معدنی مانند کلسیم هستند که بدن از ادرار خلاص می شود. این مواد معدنی می توانند کریستال ها را در مثانه یا کلیه ایجاد کنند و باعث ایجاد درد در لگن شوند. سنگها همچنین ممکن است موجب تغییر رنگ ادرار شوند ، اغلب نشانه انها وجود خون در ادرار نیز می باشد.

برخی از سنگ ها نیازی به درمان ندارند، دفع انها ممکن است دردناک باشد. در موارد دیگر پزشک ممکن است برای شکستن سنگ یا عمل جراحی داروهایی برای دفع سنگ ها تجویز کند.

حاملگی خارج از رحم

یک حاملگی خارج رحمی زمانی رخ می دهد که جنین در خارج از رحم ، شروع به رشد کند.

فرد احساس درد شدید و گرفتگی در لگن او، که معمولا در یک طرف متمرکز است. علائم دیگر عبارتند از حالت تهوع، خونریزی واژینال و سرگیجه.

هر کس که مظنون به حاملگی خارج از رحم باشد باید سریعا به پزشک مراجعه کند زیرا این موقعیت وضعیت خطرناکی می باشد.

کیست تخمدان

کیست تخمدان زمانی اتفاق می افتد که تخمدانها یک تخمک را آزاد کنند. فولیکول که تخمک را نگه می دارد ممکن است به طور کامل باز نگردد تا تخمک را آزاد کند یا ممکن است با مایع مسدود شود.

هنگامی که این اتفاق می افتد، دچار کیست تخمدان شده اید، که ممکن است باعث نفخ، فشار یا درد لگن شوید.

همانطور که ACOG توضیح می دهد، اکثر کیست ها غیرقابل تشخیص هستند. در بسیاری از موارد، کیست تخمدان به خودی خود از بین می رود.در بعضی موارد، کیست ممکن است خونریزی کند که می تواند درد شدید و شدید در لگن ایجاد کند و ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشد..

فیبروئید های رحم

فیبرها توده های عضلانی و فیبرهای داخل رحم هستند. در حالی که آنها غیرقابل تشخیص هستند و علایم خاصی ندارند،
و می توانند باعث ایجاد درد باشند. و باعث ایجاد درد و ناراحتی در لگن یا کمر یا درد در طول رابطه جنسی خواهند شد.

فیبرهای ممکن است باعث خونریزی بیش از حد یا گرفتگی در طول قاعدگی شوند.

بعضی از فیبرویدها به درمان نیاز ندارند. اگر شخصی علائم فیبروم ها را در خودش تشخیص دهد ف باید به پزشک مراجعه کند تا درمان او را شروع کند.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کرد؟

برای بسیاری از علل درد لگن، مراجعه به پزشک لازم نیست. با این حال، مواردی وجود دارد که شخص حتما باید به پزشک مراجعه کند.

هر درد جدید و شدید نیاز به ارزیابی دارد. به عنوان مثال، فردی که مظنون به این که عفونت موجب درد لگن می شود، باید حتما به پزشک مراجعه کند.

هر کسی که خونریزی واژینال همراه با درد شدید داشته باشد نیز باید به سرعت به پزشک مراجعه کند

اگر فردی وضعیت نرمالی داشته باشد و تغییرات ناگهانی درد، مانند تیز و یا ناگهانی شدید درد را تجربه کند، باید به سریعا به پزشک مراجعه کند ، زیرا این تغییرات می تواند نشانه ای از تغییرات جدی باشد.

کلام اخر :

در بیشتر موارد، درد لگن در زنان به عنوان یک نتیجه از یک مسئله رایج مانند گرفتگی قاعدگی یا تخمک گذاری دردناک ظاهر می شود. با این حال، اگر شخصی متوجه شود که یک مشکل اساسی جدی تر باعث درد می شود، باید به پزشک مراجعه کند.
تشخیص کامل در هر مورد ضروری است، به طوری که افراد بتوانند عوارض بالقوه جدی را از بین ببرند و بهترین درمان را پیدا کنند

آواتار نویسنده

درباره نویسنده

تخفیف کارت سلامت پارسیان ارائه خدمات تخفیف دندانپزشکی و تفریحی رفاهی در تهران و حومه می باشد.

Add Comment0