آیا رسانه های اجتماعی واقعا باعث افسردگی می شوند؟

  1. صفحه اصلی
  2. پزشکی
  3. آیا رسانه های اجتماعی واقعا باعث افسردگی می شوند؟
آیا رسانه های اجتماعی واقعا باعث افسردگی می شوند؟

آیا رسانه های اجتماعی واقعا باعث افسردگی می شوند؟

برای ادامه مقاله با تخفیف کارت سلامت پارسیان با ما همراه باشید.

این مفهوم که رسانه های اجتماعی تأثیر منفی بر سلامت روانی دارند، جای بحث زیادی دارد و بسیار گسترده است.
محققانی که تحقیقات طولانی مدت انجام داده اند می گویند که این مفهوم به تنهایی درست نیست.

تاثیرات احتمالی رسانه های اجتماعی بر جوانان به اندازه کافی جدی هست که جوانان مجبور باشند تلفن همراه خود را خاموش کنند.
برخی از مطالعات نشان داده اند که جوانان می توانند به رسانه های اجتماعی اعتیاد پیدا کنند. در همین راستا، مطالعات دیگر این موضوع را با خواب ضعیف، اعتماد به نفس ضعیف و سلامت روانی بالقوه نامناسب مرتبط کرده است.

با این حال، تحقیقات جدید اکنون بر این باورند که استفاده از رسانه های اجتماعی می تواند موجب افسردگی شود. مطالعات قبلی بر اساس اندازه گیری در یک زمان خاص این باور را ادعا می کردند.اما این مطالعه جدید یک رویکرد بلند مدت را در پیش گرفت

تیلور هفر، نویسنده دانشگاه تحقیقاتی دانشگاه بروک در سنت کاتارین، کانادا می گوید: “شما باید در طول زمان همان افرادی را که قبلن مورد ازمایش قرار دادید مورد تست و بررسی قرار دهید تا تا نتیجه گیری کنید که استفاده از رسانه های اجتماعی علائم افسردگی بیشتری را بوجود می اورند و پیش بینی می کنند یا خیر؟؟؟

با استفاده از دو نمونه بزرگ طولی، ما توانستیم این فرض را آزمایش کنیم.”

تأثیر واقعی بر سلامت روان

مطالعه بر دو گروه جداگانه شرکت کنندگان متمرکز بود. یکی از 594 نوجوان در کلاس ششم، هفتم یا هشتم در انتاریو کانادا بود. یکی دیگر از 1132 دانشجوی کارشناسی بود.

این تیم گروه جوان را یک بار در سال به مدت 2 سال پی در پی مورد بررسی قرار داد.
آنها سالانه تا 6 سال پی در پی به دانشجویان پرداختند و از سال اول تحصیل در دانشگاه شروع به کار کردند. سوالات متمركز بر چه مقدار زمان صرف شده در رسانه های اجتماعی در روزهای هفته و تعطیلات آخر هفته و همچنین هزینه فعالیت آنها مانند تماشای تلویزیون، تمرین و انجام تکالیف اختصاص یافته است.

آنها همچنین به نشانه های افسردگی نگاه کردند. برای دانشجویان کارشناسی، این علائم را با استفاده از مقیاس افسردگی مطالعات اپیدمیولوژیک اندازه گیری کردند. آنها از یک نسخه مشابه تر اما مناسب تر برای شرکت کنندگان جوان استفاده می کردند.

بعد، محققان داده ها را تجزیه و تحلیل کردند، آنها را به سن و جنس جدا نمود. یافته ها – که در حال حاضر در مجله علمی روانشناسی بالینی نشان داده می شود – نشان داد که استفاده از رسانه های اجتماعی بعدا باعث نشانه های افسردگی نمی شود. این در هر دو گروه از شرکت کنندگان صادق است.

دانشمندان همچنین دریافتند که در زنان نوجوانی با علایم افسردگی بالاتر، استفاده از رسانه های اجتماعی را بیشتر پیش بینی کرد.
هفر این را یادآوری می کند زنان این سن “که احساس افسردگی می کنند ممکن است به رسانه های اجتماعی روی اورند تا سعی کنند باعث بهبود احساس شان شوند.

کاهش ترس رسانه های اجتماعی

این یافته ها نشان می دهد که استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی منجر به افسردگی نمی شود. بلکه مهمتر از همه، باعث کاهش ترس عمومی در برابر ا استفاده از اثرات فن آوری خواهد شد.

همانطور که هفر توضیح می دهد، “هنگامی که والدین سر تیتر خبرها در مورد رسانه های اجتماعی مانند” افسردگی فیس بوک را می خوانند. یک فرض ذاتی وجود دارد که استفاده از رسانه های اجتماعی منجر به افسردگی می شود.
سیاستگذاران اخیرا نیز در حال بحث در مورد راه های مقابله با اثرات استفاده از رسانه های اجتماعی بر سلامت روان هستند. “

 

به احتمال زیاد تفاوت در عوامل مانند شخصیت نقش مهمی در نحوه تاثیر رسانه های اجتماعی بر سلامت روانی دارد. به عنوان مثال، بعضی از جوانان ممکن است انتخاب کنند که از رسانه های اجتماعی به عنوان یک ابزار مقایسه منفی استفاده کنند، در حالی که دیگران ممکن است به راحتی از آن برای برقراری ارتباط با دوستان استفاده کنند.

دانشمندان اکنون نیاز به بررسی انگیزه هایی مانند این دارند تا به مقامات، متخصصین پزشکی و والدین کمک کنند تا بهترین مسیر را به پیش برند

با ارتباط با تخفیف کارت سلامت پارسیان و بهره مندی از بهترین پزشکان و روانشناسان از سلامت کامل برخوردار شوید

02188547532

02188547533

آواتار نویسنده

درباره نویسنده

تخفیف کارت سلامت پارسیان ارائه خدمات تخفیف دندانپزشکی و تفریحی رفاهی در تهران و حومه می باشد.

Add Comment0