شماره های پشتیبانی:

02136841532
02136841542
علائم کمبود ویتامین B-12 | درمان و پیشگیری

علائم کمبود ویتامین B-12 | درمان و پیشگیری

این مقاله را در تخفیف کارت پارسیان دنبال کنید.

ویتامین B-12 یک ماده مغذی ضروری است که بدن بدن را به درستی حفظ می کند. علائم کمبود ویتامین B-12 عبارتند از خستگی، کم خونی و مشکلات عصبی.

بدن انسان ویتامین B12 را ایجاد نمی کند، بنابراین مردم باید این مواد مغذی را از رژیم غذایی خود دریافت کنند. این برای ساخت DNA و گلبول های قرمز بسیار مهم است و به سیستم عصبی کمک می کند.

ویتامین B-12 نقش مهمی در تولید سلول های خونی دارد.

بسیاری از علائم کمبود ویتامین B12 به علت کمبود سلول های سالم خون ایجاد می شود. بدن به مقدار زیادی از این سلول ها نیاز دارد تا اکسیژن را در اطراف بدن نگه دارد و اندام ها را در سلامتی حفظ کند.

کمبود ویتامین ب ۱۲ می تواند منجر به مشکلات جسمی و روحی شود. در این مقاله، ما ۱۱ نشانه کمبود ویتامین B12 را کشف می کنیم و توضیح می دهیم که چرا این اتفاق می افتد.

چه چیزی در مورد کمبود ویتامین B-12 بدانیم؟

کمبود ویتامین ب ۱۲ ممکن است بین ۱٫۵ تا ۱۵٫۰ درصد افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

این کمبود می تواند طیف وسیعی از نشانه هایی را که بر سلامت روحی و جسمی فرد تاثیر می گذارد، ایجاد کند.

بدن نمیتواند ویتامین B-12 را ذخیره کند، بنابراین مهم است که غذاهای حاوی آن را به طور منظم مصرف کنیم. بزرگسالان نیاز روزانه حدود ۲٫۴ میکروگرم (میکروگرم) میکروگرم ویتامین ب ۱۲ دارند.

ویتامین B-12 یک ویتامین محلول در آب است که در غذاهای حیوانی موجود است مانند:

گوشت قرمز

مرغ

تخم مرغ

لبنیات

ماهی

اگر فرد غذاهای حیوانی را بخورد، باید مواد ویتامین های گیاهی و سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. این ها شامل غلات غنی شده، شیر میوه، نان و مخمر تغذیه ای هستند.

به علت کمبود ویتامین B-12 علائم بسیاری را با سایر کمبود های تغذیه ای و شرایط بهداشتی می گذارد، ممکن است افراد ممکن است آن را متوجه نشوند و تشخیص ندهند.

آگاهی از تمام علائم می تواند به کمبود افراد کمک کند و به دنبال درمان باشد.

نشانه های کمبود ویتامین B-12 :

  1. موو مور شدن دست و پاها

کمبود ویتامین ب ۱۲ ممکن است “مور مور شدن ” را در دست یا پا ایجاد کند. این علامت ناشی از آن است که ویتامین نقش مهمی در سیستم عصبی دارد و کمبود آن می تواند باعث ایجاد مشکلات عصبی یا آسیب عصبی شود.

در سیستم عصبی، ویتامین B-12 به تولید ماده ای به نام میلین کمک می کند. میلین یک پوشش محافظتی است که عصب را محافظت می کند و به آنها احساسات منتقل می کند. مخلوطی از پروتئین ها و فسفولیپید ها که یک غلاف عایق بندی سفید در اطراف بسیاری از الیاف عصبی ایجاد می کند

افرادی که کمبود ویتامین B12 دارند، ممکن است میلین تولید نکنند تا اعصابشان را پوشش دهند. بدون این پوشش، اعصاب می توانند آسیب ببینند.

مشکلات در اعصاب دست و پا، که اعصاب محیطی نامیده می شوند، رایج هستند. آسیب عصبی محیطی ممکن است منجر به سوزش در این قسمت از بدن شود.

  1. مشکل راه رفتن

با گذشت زمان، آسیب عصبی محیطی ناشی از کمبود ویتامین B-12 می تواند منجر به مشکلات حرکتی شود.

بی حس بودن پا و اندام باعث میشود شخص نتواند بدون عصا یا وسیله کمکی راه برود

  1. پوست رنگ پریده

پوست رنگ پریده یا زرد، به نام زردی، ممکن است نشانه ای از کمبود ویتامین B-12 باشد.

زردی هنگامی ایجاد می شود که بدن یک فرد قادر به تولید گلبول های قرمز کافی نیست. سلول های قرمز خون که در زیر پوست گردش می کنند، رنگ طبیعی خود را ارائه می دهند. بدون مقدار کافی از این سلول ها، پوست ممکن است کم رنگ باشد.

ویتامین B-12 نقش مهمی در تولید گلبول های قرمز دارد. کمبود ویتامین B-12 می تواند سبب کمبود گلبول قرمز یا کم خونی مگالوبلاستیک شود که با زردی ارتباط دارد.

  1. خستگی

کم خون مگالوبلاستیک به علت کمبود ویتامین B-12 ممکن است منجر به احساس خستگی فرد شود.

بدون وجود گلبول های قرمز کافی برای فرستادن اکسیژن در بدن، فرد احساس خستگی می کند.

  1. ضربان قلب سریع

یک ضربان قلب سریع ممکن است نشانه کمبود ویتامین B-12 باشد.

قلب ممکن است شروع به ضرب و شتم سریعتر برای کاهش تعداد گلبول های قرمز در بدن کند.

کم خونی قلب را تحت فشار می دهد تا یک حجم بالاتری از خون در اطراف بدن را منجر شود و سریعتر آن را انجام دهد. این پاسخ برای اطمینان از اینکه اکسیژن کافی از طریق تمام سیستم های بدن منتقل می شود و به تمام اعضای بدن منتقل می شود.

  1. نفس کم اوردن

کم خونی که ناشی از کمبود ویتامین ب ۱۲ می باشد باعث می شود فرد احساس خستگی کند. این امکان وجود دارد که این لینک را به کمبود گلبول قرمز و ضربان قلب سریع بسپارید.

هر کسی که در معرض دشواری دشواری تنفس قرار گیرد، باید یک پزشک را بدون هیچ زحمتی ببیند.

  1. درد دهان

ویتامین ب ۱۲ بر سلامت دهان تاثیر می گذارد. در نتیجه کمبود ویتامین B-12 ممکن است باعث مشکلات زیر دهان شود:

گلوسیت، که موجب ایجاد تورم، صاف و زبان قرمز می شود

زخمهای دهان

احساس سوزش در دهان

این علائم به دلیل کمبود ویتامین B-12 باعث کاهش تولید گلبول قرمز می شود که باعث کم شدن اکسیژن به زبان می شود.

  1. مشکلات تفکر یا استدلال

کمبود ویتامین ب ۱۲ ممکن است باعث مشکل در تفکر انسان شود که پزشکان به عنوان اختلال شناختی به آن اشاره می کنند. این مسائل شامل تفکر و استدلال و از دست دادن حافظه است.

یک مطالعه حتی ارتباط سطح ویتامین B-12 را به افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، کرونر عروقی و بیماری پارکینسون مرتبط می کند. است.

کاهش میزان اکسیژن به مغز ممکن است باعث بوجود امدن مشکلات تفکر و استدلال شود.

  1. – زودرنجی و کج خلقی

کمبود ویتامین B-12 ممکن است بر روی خلق و خوی فرد تاثیر بگذارد و موجب تحریک پذیری یا افسردگی شود.

نیاز به تحقیق بیشتری در ارتباط بین ویتامین B-12 و سلامت روان وجود دارد.

یکی از نظریه ها این است که ویتامین B-12 کمک می کندهموسیستئین در مغز ازاد شود. داشتن هموسیستئین در مغز ممکن است سبب مشکلات سلامت روان شود.

۱۰-تهوع، استفراغ، و اسهال

کمبود ویتامین B-12 می تواند بر دستگاه گوارش تأثیر بگذارد.

عدم وجود گلبول های قرمز به این معنی است که اکسیژن به اندازه کافی به روده نمی رسد. اکسیژن کافی در اینجا ممکن است منجر به یک فرد هر دو احساس و بیمار شود. همچنین ممکن است اسهال ایجاد کند.

  1. کاهش اشتها و کاهش وزن

در نتیجه مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع، افراد مبتلا به کمبود ویتامین B-12 ممکن است اشتهای خود را از دست بدهند. کاهش اشتها می تواند منجر به کاهش وزن در بلند مدت شود.

علل عدم جذب ویتامین B12

حتی اگر یک فرد به اندازه کافی ویتامین B-12 خود را در رژیم غذایی خود به دست بیاورد، برخی از شرایط بهداشتی در معرض جذب ویتامین ب ۱۲ در روده تاثیر می گذارد.

بیماری کرون : یکی از بیماری های التهابی روده (IBD) است. این باعث التهاب دستگاه گوارش شما می شود که می تواند به درد شکمی، اسهال شدید، خستگی، کاهش وزن و سوءتغذیه منجر شود. التهاب ناشی از بیماری کرون می تواند زمینه های مختلف دستگاه گوارش را در افراد مختلف وارد کند.

بیماری سلیاک (انتروپاتی حساس به گلوتن): گاهی اوقات به نام اسپند یا سلیاک، واکنش ایمنی به خوردن گلوتن، پروتئین موجود در گندم وجو است. اگر بیماری سلیاک دارید، خوردن گلوتن موجب پاسخ ایمنی در روده کوچک شما می شود.

گاستریت آتروفیک : فرآیند التهاب مزمن غشاء مخاطی معده (مخاطی) است که منجر به از دست رفتن سلول های غدد معده و جایگزینی آنها در نتیجه بافت های روده و فیبری می شود.

کم خونی مادرزادی یکی از کم خونی های کمبود ویتامین ب ۱۲ است. این ناشی از ناتوانی در جذب ویتامین ب ۱۲ برای بدن شما برای ایجاد گلبول های قرمز خون سالم است.

عوامل زیر باعث می شود یک فرد احتمال کمبود ویتامین B-12 را داشته باشد:

بالا رفتن سن : یک فرد با سن بالاتر کمتر قادر به جذب B-12 می باشد.

گرفتن رژیم گیاهخواری

مصرف داروهای ضد اسید برای مدت طولانی مصرف

جراحی کاهش وزن یا سایر عمل های جراحی معده که می تواند بر سیستم گوارش و جذب ویتامین ب ۱۲ تاثیر بگذارد.

سخن اخر در مورد کمبود ویتامین B12

بدن نیاز به ویتامین B-12 برای طیف وسیعی از توابع بدن دارد که شامل ساخت گلبول های قرمز می شود. کمبود ویتامین B-12 علایم جسمی و روحی را شامل می شود، از جمله مشکلات عصبی، خستگی و تفکر دشوار.

بیشتر علائم کمبود ویتامین B-12 به علت کمبود گلبول قرمز وجود دارد، به این معنی که بدن اکسیژن کافی را به دست نمی آورد. تامین اکسیژن بدن برای بسیاری از جنبه های سلامت بسیار مهم است.

همانند سایر مواد مغذی، بهترین راه برای اکثر مردم برای دریافت ویتامین B-12 در رژیم غذایی است. اگر فرد نتواند از رژیم معمولی خود به اندازه کافی دریافت کند، غذاهای غنی شده و سایر مکملهای غذایی ممکن است کمک کند.

در اغلب موارد، پزشکان می توانند کمبود ویتامین B-12 را درمان کنند. با این حال، افراد دارای کمبود طولانی مدت ممکن است اثرات طولانی مدت مانند آسیب عصبی داشته باشند.

نشانه های کمبود ویتامین ب ۱۲ در اوایل و درمان مناسب می تواند بیماری فرد را بهبود بخشد.

درمان و پیشگیری از کمبود ویتامین B12

اکثر مردم می توانند به اندازه کافی ویتامین B-12 را از منابع غذایی دریافت کنند. برای کسانی که نمی توانند، پزشک ممکن است مکمل های B12 را تجویز یا توصیه کند. افراد همچنین می توانند مکمل های B12 را از داروخانه ها دریافت کنند یا بین برندهای آنلاین انتخاب کنند.

اکثر مولتی ویتامین ها حاوی ویتامین B-12 هستند. افراد می توانند مکمل های B-12 را به صورت قرص های خوراکی، قرص های زیرزبانی که زیر زبان و یا تزریق حل می شوند، مصرف کنند. یک پزشک می تواند در مورد دوز مناسب این ویتامین راهنمایی کند.

افرادی که مشکل جذب ویتامین B-12 را دارند ممکن است نیاز به تزریق ویتامین برای درمان کمبود آن داشته باشند.

یک پزشک می تواند بهترین راه برای جلوگیری از کمبود ویتامین B-12 ، بسته به انتخاب های رژیم غذایی و سلامت آنها را ارائه بدهد.

با توجه به تخفیف های ویژه تخفیف کارت سلامت پارسیان برای ویزیت انواع پزشکان هر چه سریعتر با شماره های موسسه در ارتباط باشید تا به درمان کمبود ویتامین B12 بپردازید.

و از انواع بیماری ها پیشگیری کنید.

۰۲۱۸۸۵۴۷۵۳۲

۰۲۱۸۸۵۴۷۵۳۳

آواتار نویسنده

درباره نویسنده

تخفیف کارت سلامت پارسیان ارائه خدمات تخفیف دندانپزشکی و تفریحی رفاهی در تهران و حومه می باشد.

Add Comment0